ISSN:
Website: www.jomc.vn
Ảnh hưởng của tải trọng đến ổn định bờ sông Ông Chưởng, tỉnh An Giang
Abstract
Riverbank landslide is complicated and especially serious in the Mekong Delta. The paper presents the evaluation results based on the field survey and the stability analysis model of riverbank by the Finite Element Method (FEM) for the real and hypothetical cases at four cross-sections of the riverbank (MC1, MC2, MC3, MC4). The results show that Ong Chuong River is prone to landslides and vehicle load is one of the main causes of this situation, from MC1 to MC3 the factor of safety is relatively low, especially for the case of the lowest water level (the factor of safety, FS = 0,84 - 0,94). This result is consistent with the field survey results. At MC2, FS is still ensured in cases of the designed vehicle load (FS = 1.26 - 1.15); however, if the vehicle overload is assumed (from 1 ,5 to 2.0 times the designed vehicle load), MC2 will no longer ensure safety (FS = 1.09 - 1.05). Particularly for MC4, the safety factor is high and ensures safety in all the calculation cases
References
- R. Z. Abidin, M. S. Sulaiman, and N. Yusoff, “Erosion risk assessment: A case study of the Langat River bank in Malaysia,” Int. Soil Water Conserv. Res., vol. 5, no. 1, pp. 26–35, 2017, doi: 10.1016/j.iswcr.2017.01.002.
- Bộ nông nghiệp và phát triển nông thôn, “Báo cáo số 3655/BC-BNN-TCTL về Tình hình sạt lở bờ sông Vàm Nao, huyện Chợ Mới, tỉnh An Giang.” 2017.
- H. N. N. Quỳnh, Đ. N. Khôi, H. C. Hoài, and N. T. Bảy, “Ứng dụng viễn thám và GIS đánh giá biến động đường bờ sông Tiền và sông Hậu,” Tạp chí khí tượng thủy văn, vol. 06. 2018.
- N. T. Nguyen et al., “Study and assessment of the situations and causes of erosion along the Hau riverbank in An Giang province during the period 2009–2019,” Tạp chí Khoa học và Công nghệ biển, vol. 21, no. 4, pp. 493–506, 2022, doi: 10.15625/1859-3097/15663.
- A. H. Aldefae and R. A. Alkhafaji, “Development of Equations Relates the Factors Affecting Riverbank Stability Using Dimensional Analysis,” IOP Conf. Ser. Mater. Sci. Eng., vol. 1058, no. 1, p. 012025, 2021, doi: 10.1088/1757-899x/1058/1/012025.
- L. Z. Mase et al., “Effect of Water Level Fluctuation on Riverbank Stability at the Estuary Area of Muaro Kualo Segment, Muara Bangkahulu River in Bengkulu, Indonesia,” Eng. J., vol. 26, no. 3, pp. 1–16, 2022, doi: 10.4186/ej.2022.26.3.1.
- H. Văn Hiệp, H. Hữu Trí, N. Thành Công, and N. Gia Truyền, “Nghiên cứu nguyên nhân sạt lở bờ sông: trường hợp nghiên cứu tỉnh Trà Vinh,” Vietnam J. Hydrometeorol., vol. 9, no. 741, pp. 19–28, 2022, doi: 10.36335/vnjhm.2022(741).19-28.
- V. T. Trần et al., “Phân tích các yếu tố ảnh hưởng đến ổn định bờ sông: Trường hợp nghiên cứu tại đoạn sông Chà Và, tỉnh Vĩnh Long,” Can Tho Univ. J. Sci., vol. 58, no. 5, pp. 14–21, 2022, doi: 10.22144/ctu.jvn.2022.229.
- N. A. Taha, M. S. M. Shariff, and M. A. Ladin, “Case Study on Analyses of Slope Riverbank Failure,” Model. Simul. Eng., vol. 2022, 2022, doi: 10.1155/2022/1965224.
- Bộ Giao thông vận tải. TCCS 38:2022, “Áo Đường Mềm - yêu cầu thiết kế,” 2022.
- Bộ Xây Dựng, “TCVN 2737_1995, Tải trọng và tác động.” 1996.
- A. W. Bishop, “The use of the Slip Circle in the Stability Analysis of Slopes,” Géotechnique, vol. 5, no. 1, pp. 7–17, Mar. 1955, doi: 10.1680/geot.1955.5.1.7.
- Bộ Nông nghiệp và Phát triển Nông thôn, “QCVN 04-05:2022/BNNPTNT. Quy chuẩn kỹ thuật Quốc gia về công trình thủy, Phòng chống thiên tai - Phần I công trình thủy lợi - các quy định chủ yếu về thiết kế,” 2022.

