ISSN:
Website: www.jomc.vn
Research on traffic organization to enhance connection with Le Duc Tho station on urban railway line no. 3 Nhon-Hanoi station
Abstract
In large urban areas of the developing economies, the development of high-speed, high-capacity public transport systems (Urban Mass Rapid Transit, UMRT) is an inevitable rule to solve the problem of urban traffic. In the UMRT system, urban railways are considered the backbone, guiding urban development in terms of traffic organization, land use, socio-economics, etc [9]. Hanoi is in the early stages of developing UMRT, so it has only focused on building railway infrastructure without paying due attention to organizing and connecting traffic to stations. Therefore, this article focuses on some solutions for organizing urban traffic to connect transport modes (walking, bicycles, motorbikes, cars, buses) to UMRT Line 3 stations, taking the typical case study as the area around Le Duc Tho station (S5 station). The proposed solution for the case study can be applied to surrounding areas of other station on Hanoi UMRT lines.
References
- Thủ tướng chính phủ (2023), Quyết định số 700/QĐ-TTg ngày 16/6/2023 Phê duyệt nhiệm vụ Điều chỉnh Quy hoạch chung Thủ đô Hà Nội đến năm 2045, tầm nhìn đến năm 2065;
- Bộ Khoa học và Công nghệ (2022), Tiêu chuẩn quốc gia TCVN 13592:2022 “Đường đô thị - Yêu cầu thiết kế”;
- Bộ Xây dựng (2021), Quy chuẩn kỹ thuật quốc gia về Quy hoạch xây dựng QCVN 01:2021/BXD;
- Ủy ban Nhân dân Thành phố Hà Nội và Cơ quan hợp tác quốc tế Nhật Bản (JICA), Chương trình Phát triển Đô thị tổng thể Thủ đô Hà Nội (HAIDEP), Quy hoạch tổng thể (Final report);
- Ủy ban Nhân dân Thành phố Hà Nội và Cơ quan hợp tác quốc tế Nhật Bản (JICA) (2010), Dự án Phát triển UMRT gắn kết với Phát triển Đô thị Hà Nội, tại Việt Nam;
- Ban Quản lý Đường sắt đô thị Hà Nội (MRB) (2013), Hồ sơ thiết kế dự án tuyến đường sắt Cát Linh-Hà Đông và Nhổn-Ga Hà Nội;
- PGS.TS Phạm Hùng Cường và đồng nghiệp (2006). Quy hoạch xây dựng đơn vị ở. NXB Xây dựng, Hà Nội;
- PGS.TS Hồ Ngọc Hùng, TS. Tống Ngọc Tú, ThS. Hồ Thu Phương (2016), Quy hoạch hệ thống giao thông đô thị, NXB Xây dựng, Bộ Xây dựng, Hà Nội;
- PGS.TS Hồ Ngọc Hùng, ThS. Hồ Thu Phương (2016), Giao thông hành khách công cộng tốc độ cao, sức chở lớn trong phát triển đô thị, NXB Xây dựng, Bộ Xây dựng, Hà Nội;
- TS. Tống Ngọc Tú, ThS. Nguyễn Hùng Thắng (2019), Cơ sở khoa học cho việc kết nối các phương thức giao thông với điểm trung chuyển vận tải hành khách công cộng, Tạp chí Xây dựng, Bộ Xây dựng, pp 72-78;
- TS. Tống Ngọc Tú (2019), Một số giải pháp kết nối nhà ga đường sắt đô thị với các phương thức giao thông đô thị khác, áp dụng thực tế cho nhà ga “vành đai 3” trên tuyến đường sắt đô thị 2A Hà Nội, Tạp chí Xây dựng, pp 94-101;
- Institute for Transportation & Development Policy (2014), TOD Standard 2.1, New York;
- Perry, C. (1929). Neighborhood and Community Planning trong Volume VII, Regional Plan of New York and Environs. New York: New York City;
- Transportation Research Board (2012), Guidelines for Providing Access to Public Transportation Stations. United Stated, TCRP Report, 153p;
- Compass tech (2023), Công bố số liệu đo trafic 32 tuyến đường và 9 nút giao thông lớn tại Hà Nội.

